OVER ARBEIDSMEDIATION
WE CAN WORK IT OUT.
Waar gehakt wordt vallen spaanders. Wat dit precies betekent, heeft een ieder vaak net een ander beeld bij. Soms ontstaan er hierdoor spanningen die een zware impact hebben op de onderlinge samenwerking. En daarmee ook op jouw persoonlijke welzijn. Dit kan door van alles zijn of misschien wel vaker door een optelsom van factoren. Een (te) hoge werkdruk, miscommunicatie tussen personen of afdelingen, een moeizaam verlopen functioneringsgesprek, een aangekondigde reorganisatie, nieuwe taken of verantwoordelijkheden, financiële druk thuis of juist in het bedrijf, ziekte of ongewenst gedrag. Noem maar op…
Veel wordt onderling wel opgelost. Maar wat wanneer een ongewenste situatie steeds verder oploopt? Heb je dan ineens te maken met een arbeidsconflict?
Samenwerken vraagt om een effectieve en betrokken communicatie. Juist op het moment dat de onderlinge verstandhouding onder druk komt te staan. Hoe blijf je onder deze omstandigheden proactief, empathisch, reflectief en diplomatiek tegelijkertijd? De persoonlijke uitdaging om desondanks ‘on listening terms’ te blijven, lijkt misschien wel iets te veel gevraagd. In deze gevallen kan de HR-afdeling, de bedrijfsarts of één van jullie zelf mediation adviseren. Om met hulp van een neutrale, professionele bemiddelaar weer in gesprek te gaan om oplossingen te vinden binnen de verstoorde werkrelatie.
Om de angel uit het conflict te halen en verdere helderheid te verkrijgen waar bij een ieder van jullie de kansen en (on)mogelijkheden liggen om geboden oplossingen te vinden. De mediator neemt geen beslissingen en adviseert niet, maar ondersteunt het communicatie en besluitvormingsproces.
“Waar jullie nu staan, zegt vrijwel niets over wat je zult bereiken. Het zegt eerder iets waar je samen zou kunnen beginnen.”
Ervaringen van anderen:
We hebben Ferry leren kennen als een zeer open, bekwaam en deskundig persoon. Gaf veel ruimte voor discussies, maar greep op tijd en rustig in als het nodig was en leidde het gesprek zonder waardeoordeel in de juiste richting. We hebben heel veel aan zijn deskundige mediation gehad, we zijn blij dat we hem hebben ontmoet.
B&G
Positief, objectief, vriendelijk en duidelijk, vasthoudend, altijd beschikbaar, een echte rots in de branding. Door zijn vasthoudendheid en overtuiging dat er toch een kans van slagen is op een opening, heeft hij een vastzittende situatie weer open weten te maken. Heel dankbaar dat we Ferry hebben ingeschakeld.
Anoniem
Wij hebben een uitstekende mediator gehad met veel kennis en ervaring op het gebied van (relationele) conflicten. Ferry kan heel goed de balans vinden tussen theorie & praktijk en zo iedereen keer op keer weer meekrijgen en de neuzen dezelfde kant op laten wijzen. Gewoonweg een harstikke warme en kundige professional!
Niko
De ervaring met The point Q is erg goed bevallen. Er is snel gehandeld. Er wordt op een prettige manier gecommuniceerd en het leert je ook nog eens iets over jezelf. Het traject is altijd spannend maar je voelt dat je serieus wordt genomen en er wordt gezocht naar een oplossing. Tevens is de afhandeling ook goed, nazorg en afronding.
Roy
Een man die zijn vak serieus neemt, voor 100 procent ik ben er heel blij mee dat hij niet opgaf en nu kunnen we gelukkig samen weer verder dank zij deze man.
Karin
Ferry heeft ons veel persoonlijke support geboden tijdens onze echtscheiding. Het is misschien een understatement dat dit niet vanzelf is gegaan. Hij heeft ons telkens op koers gehouden, om samen goede beslissingen te maken voor de toekomst. Heel erg bedankt Ferry!
Niels
Ferry heeft mij weer hoop gegeven waar ik het kwijt was! Zijn begeleiding in de scheiding met de vader van mijn dochter is tot een mooi afronding gekomen, wat eerst op een vechtscheiding leek heeft Ferry ons hier gebracht.Ben dankbaar dat Ferry er was!
Saskia
Fijn persoon, lost de conflicten op, aardig en meegaand! Beter had ik het niet kunnen treffen.
Sophie
Wij hebben Ferry nogmaals ingeschakeld, dit keer voor een uitdaging in de relationele sfeer. Wij staan versteld van het ongekende inlevingsvermogen van Ferry en de duidelijke inzichten die hij geeft als het gaat om de dynamiek die kan ontstaan in een relatie. Ferry weet als geen ander aan te tonen wat er in de onderlinge relatie in de weg is komen te staan en hoe je samen de weg naar verbinding weer kan vinden.
R&G
Ferry heeft ons geholpen bij een impasse in onze familie. Het leek bijna onmogelijk om dit samen te kunnen uitpraten, laat staan oplossen. Ergens speelden we allemaal een bepaalde rol, die ons uiteindelijk niets verder hielp. Dankjewel voor deze inzichten en de mooie gesprekken samen!
Familie K&Z
Ferry bemiddeld voor beide partijen, kijkt goed wat ieder nodig heeft, en heeft eindeloos geduld. Hierdoor zijn we goed door onze scheiding gekomen. Hebben beiden moeten geven en nemen, en beiden het gevoel dat we er goed uitgekomen zijn. En kunnen nu bouwen aan onze relatie als vrienden ipv levenspartners.
M
Positief, objectief, vriendelijk en duidelijk, vasthoudend, altijd beschikbaar, rots in de branding.Door zijn vasthoudendheid en overtuiging dat er toch een kans van slagen is op een opening, heeft hij een vastzittende situatie weer open weten te maken. Heel dankbaar dat we Ferry hebben ingeschakeld.
A
Ferry kijkt naar alternatieve omgangsvormen binnen de mogelijkheden die er zijn. Daardoor levert hij maatwerk en sluit hij aan bij de vaardigheden en situatie van zijn klanten en zoekt binnen deze kaders alsnog naar ontwikkelingsmogelijkheden.
W
Ferry is een integere mediator. Hij zoekt naar een oplossing, die acceptabel is voor alle betrokkenen. Altijd duidelijk, helder en constructief. Ik kan Ferry absoluut aanraden!
Jeroen
Ferry is professioneel en een zeer prettig persoon, ik heb Ferry toen ingeschakeld bij een familie conflict en heb mij daar erg goed, hij neemt ieders gevoel serieus en geeft waardevolle adviezen.
Ria
Ferry heeft mij op een prettige manier geholpen een nieuw ouderschapsplan inclusief allimentatie berekening op te stellen. Hij is absoluut niet partijdig en is goed instaat om hoofdzaken van bijzaken te scheiden. Zijn doelstelling is duidelijk: een oplossing vinden voor de situatie en dat heeft hij gedaan. Bedankt Ferry!
E
Ferry heeft ons geholpen bij een impasse in onze familie. Het leek bijna onmogelijk om dit samen te kunnen uitpraten, laat staan oplossen. Ergens speelden we allemaal een bepaalde rol, die ons uiteindelijk niets verder hielp. Dankjewel voor deze inzichten en de mooie gesprekken samen!
Ferry heeft ons veel persoonlijke support geboden tijdens onze echtscheiding. Het is misschien een understatement dat dit niet vanzelf is gegaan. Hij heeft ons telkens op koers gehouden, om samen goede beslissingen te maken voor de toekomst. Heel erg bedankt Ferry!
Wij hebben een uitstekende mediator gehad met veel kennis en ervaring op het gebied van (relationele) conflicten. Ferry kan heel goed de balans vinden tussen theorie & praktijk en zo iedereen keer op keer weer meekrijgen en de neuzen dezelfde kant op laten wijzen. Gewoonweg een harstikke warme en kundige profession!
Een terugbelverzoek achterlaten?
Hoe werkt het?
1.
Kennismaking en intake
In een eerste intake maken wij kennis met elkaar om het persoonlijke verhaal te kunnen vertellen waar het een ieder precies om gaat. Hiervoor tekenen wij allereerst samen een vertrouwelijkheidsverklaring, zodat de vertrouwelijkheid van de uitgewisselde informatie voor beide partijen, direct vanaf de start gewaarborgd is.
2.
Inventarisatie
We stellen samen vast met welke partijen nodig zijn om het conflict op te lossen. Soms schuiven derden zoals de HR-adviseur, advocaat of de bedrijfsjurist ook aan in de gezamenlijke sessies. Dat gaat altijd in goed overleg en met instemming van alle betrokken partijen.
3.
Voortgang mediation
Nadat de tafelsetting en agenda bepaald zijn, gaan we van start met de gezamenlijke gesprekken. Vooraf aan het gesprek nemen we in grote lijnen de mediationoverkomst samen nog even door en wordt deze door jullie ondertekent. Over het algemeen zij drie à vier gezamenlijke sessies van twee uur nodig om te komen tot duurzame afspraken waar alle partijen achter staan. Het resultaat wordt meestal schriftelijk vastgelegd in een afsprakenlijst of via een vaststellingsovereenkomst (VSO).
4.
Tijdspad
Een gemiddelde arbeidsmediation neemt vier tot zes weken in beslag, afhankelijk van de complexiteit van de zaak en beschikbaarheid van cliënten en hun eventuele adviseurs. Als er naast het conflict ook ziekte speelt, kan het zijn dat – op advies van de bedrijfsarts – de mediation over een iets langere tijdsperiode plaatsvindt. Soms is het lastig om positie te bepalen in het vraagstuk over de kip of het ei. Met andere woorden: kun je jezelf pas gaan focussen op herstel en/of re-integratie als het conflict opgelost is, of moet je eerst wat verder herstellen in de tijd, voordat mediation van toegevoegde waarde zou kunnen zijn? De bedrijfsarts bekleedt in deze afweging een leidende rol en zijn advies zal zodoende worden gevolgd.
5.
Advies bedrijfsarts
Veel arbeidsmediations starten op advies van de bedrijfsarts. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan de situatie dat een werknemer ziekgemeld is vanwege spanningen op het werk. De bedrijfsarts wil dan de drempel om te re-integreren verkleinen en kan dan arbeidsmediation adviseren. Hij wil dan dat eerst het conflict wordt uitgesproken, voordat de werknemer start met re-integratie. Want hoe groot is tenslotte de kans op een succesvolle re-integratie als de oorzaak van de spanningen nog gewoon aanwezig is?
6.
Wie betaalt, bepaalt?
Bij arbeidsmediation betaalt de werkgever meestal de hele factuur. Dat staat echter helemaal los van de (on)partijdigheid. Als je hierover twijfelt, geef het vooral aan bij de mediator. Een MfN mediator heeft strikte gedragsregels dat hij zich onafhankelijk en neutraal zal opstellen. Een integriteitscode die zeer zwaar weegt.
7.
Vrijwilligheid
Een van de basisprincipes voor mediation is vrijwilligheid, alhoewel dit principe bij arbeidsmediation niet helemaal op lijkt te gaan.
8.
Geheimhouding
Alles wat besproken wordt tijdens mediation, valt onder de geheimhouding. Dit geldt voor alle personen die zich gebonden hebben aan de mediation, via de mediationovereenkomst of via de vertrouwelijkheidsverklaring, zoals bijvoorbeeld een HR-adviseur, advocaat of de bedrijfsjurist. Hierdoor kan werkelijk alles worden besproken, zonder dat dit later (tegen je) gebruikt mag worden. Zelfs niet als jullie onverhoopt geen oplossing zouden bereiken in mediation en zodoende een procedure nodig zou zijn. Alles wat je al wist voorafgaand aan de mediation, (zoals mails, contracten en brieven, etc.) is niet geheim. Maar alle communicatie tijdens het mediationtraject (onderlinge gesprekken, verslagen telefoongesprekken) wat als nieuwe informatie geldt, dat valt wel onder de strikte geheimhouding. Het vraagt de expliciete goedkeuring van beide partijen, om samen te willen instemmen om vertrouwelijke informatie openbaar te willen maken.
Kosten
Hieronder een voorbeeld van de kosten o.b.v. gemiddeld aantal uren en ‘standaard’ werkzaamheden. Standaard uurtarief arbeidsmediation € 160.00 p/u exclusief btw. Inclusief reistijd en telefonische consults.
Uren | Tarief | Excl. btw | Incl. btw | |
Kennismakingsgesprek: geen bijkomende kosten | ||||
a) Telefonisch kennismakingsgesprek werkgever | 0,5 | € 0 | € 0 | € 0 |
b) Telefonisch kennismakingsgesprek werknemer | 0,5 | € 0 | € 0 | € 0 |
Starttarief (opstellen mediationovereenkomst, e-mails, verslagen e.d.) | € 250,00 | € 302,50 | ||
Intake (pre-mediation) | ||||
a) Intakegesprek op locatie werknemer | 2 | € 175,00 | € 350,00 | € 423,50 |
b) Intakegesprek op locatie werkgever | 1 | € 175,00 | € 175,00 | € 211,75 |
Mediationgesprek 1 werkgever & werknemer | 2 | € 175,00 | € 350,00 | € 423,50 |
Caucus (daaropvolgende dag) | ||||
Vertrouwelijk telefoongesprek werknemer | 0,5 | € 175,00 | € 87,50 | € 105,88 |
Vertrouwelijk telefoongesprek werkgever | 0,5 | € 175,00 | € 87,50 | € 105,88 |
Verdere koers: 1) voortgang arbeidsbemiddeling of 2) onderhandelingstraject? | ||||
Mediationgesprek 2 werkgever & werknemer | 2 | € 175,00 | € 350,00 | € 423,50 |
Ofwel onderhandelingsgesprek i.c.m. arbeidsrechtdeskundigen | ||||
Mediationgesprek 3 werkgever & werknemer | 1 | € 175,00 | € 175,00 | € 211,75 |
Ofwel onderhandelingsgesprek i.c.m. arbeidsrechtdeskundigen | ||||
Totale kosten exclusief btw | € 1.825,00 | |||
Totale kosten inclusief btw | € 2.208,25 |
Voor werkgevers
Wanneer een werknemer mediation verzoekt of de bedrijfsarts dit adviseert, dan dient de werkgever hieraan medewerking te verlenen. Wanneer een werkgever direct zou kiezen voor een ontbindingsprocedure, kan de rechter dit ontbindingsverzoek gemakkelijker afwijzen als blijkt dat de werkgever zich onvoldoende heeft ingespannen om een mediation mogelijk te maken. Wanneer de rechter dan toch besluit te ontbinden, omdat hij vindt dat de arbeidsrelatie onherstelbaar verstoord is geraakt, dan riskeert de werkgever dat hij bovenop de wettelijke transitievergoeding ook de zogenaamde billijke vergoeding moet betalen. En dit kan behoorlijk oplopen.
Voor werknemers
Het kan het een risico zijn voor de werknemer om niet mee te werken aan mediation. Dit kan sterk afhangen van de specifieke omstandigheden, maar het werkt in ieder geval nooit in je voordeel. Uiteraard ontneem je jezelf de kans om in onderling overleg en zonder verdere escalatie op korte termijn een echte oplossing van het probleem te krijgen. Los daarvan zijn de sancties divers als je niet meewerkt op advies van jouw werkgever of van de bedrijfsarts. Hierbij speelt het natuurlijk wel een rol of jouw werkgever duidelijk met je overlegt onder welke voorwaarden de mediation gestart wordt en dat jij ook een keuze hebt over de mediator. Als de werkgever tot overleg bereid is en je weigert toch de mediation, dan kan de werkgever tot een loonstop overgaan, of als zwaarwegend argument gebruiken dat jij geen medewerking wilt verlenen om tot een minnelijke of duurzame oplossing te geraken.
De kleine lettertjes
- Contact
- Privacyverklaring
- Cookiebeleid
- KVK: 65127129
Alle rechten voorbehouden | The Point Q | Oog op Marketing